יום ב', טו’ בשבט תשע”ט
דף הבית דבר המנהלת מקצועות לימוד אתרי שכבות חדר מורים יצירת קשר
 
באתר זה אנו משתדלים לא להפר זכויות יוצרים ולשמור על זכות הפרט. אם מישהו מוצא עצמו נפגע מפרסום זה או אחר, שמפר באופן כלשהו את זכות היוצרים ו/או זכות הפרט - אנא הביאו זאת לידיעתנו.
 
 

מגישים: זכאי כהן נועם, זילברמן בן-ציון רותם, נוה נדב כיתה: ו'3 שם בית הספר: "עלומים" מחוז: תל אביב ישוב: קריית אונו תוכן מבוא. 3 גוף העבודה. 4 חלק א'- תיאורטי 4 חלק ב'- מחקר. 6 שאלת החקר. 6 מהי השפעת שיפוע ההליכון על קצב פעימות הלב. 6 השערת המחקר. 6 משתנה משפיע. 6 שיפוע ההליכון. 6 משתנה מושפע. 6 קצב פעימות הלב. 6 כלי מחקר. 6 נתוני קבוצת הניסוי 7 כלים וחומרים. 7 חלק ג'- תוצאות המחקר. 8 חלק ד'- מסקנות המחקר. 10 סיכום. 11 ביבילוגרפיה. 12 נספחים. 13 מבוא התרבות המערבית מזמנת לנו גירויים רבים. השימוש בטכנולוגיה גובר בשנים האחרונות, ובמקביל התזונה הופכת להיות מתועשת יותר ויותר. השינויים הטכנולוגים מאפשרים לאדם להפיק תוצרים רבים תוך הסתייעות במחשב ובאופן זה גורמים להקטנת הפעילות הגופנית. הצורך התעשייתי לייצר כמויות רבות של מזון גורם לכך שחלק מהתזונה היומיומית שלנו מבוססת על מזון מתועש שאינו מזין. שתי המגמות שצוינו הן בתחום הפעילות הגופנית ובתחום התזונה ויצרו את אחת המחלות המשמעותיות ביותר בשנים האחרונות – השמנת יתר. המערכת החינוכית עוסקת בשנים האחרונות בנושא תזונה נכונה על מנת לעלות את המודעות של הנוער ולהקטין את הסיכונים הנובעים מהשמנת יתר כגון מחלות לב. דו"ח עולמי שבדק את "מגפת ההשמנה" מעלה תמונה עגומה: ישראל מדורגת בצמרת בתחום השמנת ילדים – מקום 11 בעולם. כמעט בכל הזדמנות כורכים את נושא התזונה הנכונה בפעילות ספורטיבית. באמצעות הפעילות הספורטיבית הגוף צורך קלוריות, מופעלים שרירים ונצרכת אנרגיה[1]. אולם, הספורט עלול לטמון בחובו גם סיכונים. שכן פעילות ספורטיבית שאיננה מבוקרת עלולה לגרום לפציעות חמורות. מניסיונו, אין די תשומת לב לסכנות הקשורות בספורט ובכלל לא ידוע לנו מהו ספורט בריא ? עד כמה צריך לאמץ את גופנו? מתי ספורט מזיק לנו ? לאור שאלות אלו החלטנו להציג לעצמנו שאלת חקר מהי השפעת שיפוע ההליכון על קצב פעימות הלב (האצת דופק). האם ככל ששיפוע ההליכון גדול כך גדל גם קצב פעימות הלב? גוף העבודה: רקע תיאורטי כיום פעילות גופנית היא אחד הגורמים המשפיעים על בריאות הגוף. היעדר פעילות גופנית מהווה סיכון לפתח מחלות לב וסרטן ועשויה ל"תרום" לבעיות כמו השמנה, סכרת, דלדול עצמות ועוד... כאשר הגוף מקיים פעילות גופנית הוא צורך אנרגיה. ריצה ו/או הליכה מהירה צורכת כמות אנרגיה רבה יותר ולכן יעילותן של ריצה והליכה מהירה. חלק גדול מן המתאמנים משתמשים כיום במוצר טכנולוגי הנקרא הליכון. הליכון - נקרא גם בשם מסילת כושר. מסילת כושר הוא מכשיר המשמש לריצה והליכה במהירויות שונות בעזרת לחיצת כפתור. היתרון הגדול ביותר של מסילת הכושר הוא שעל מנת לרוץ וללכת צריך הרבה מקום, וריצה באמצעות מסילת כושר מצמצמת את המקום הנדרש. יתרון נוסף למכשיר זה, הוא הבטיחות, לרוב שאתה רץ לצד כבישים, במדרכות ובטבע, ויש בכך סיכון. בהליכון אתה יכול לרוץ בבטחה, ללא חשש לפגיעה או לסכנות מיותרות, שימוש בהליכון גם מונע זעזועים והוא נקי לעומת המדרכות. שיפוע ההליכון - בהליכון ישנם מצבים רבים, אחד מהמצבים העיקרים הוא השיפוע. השיפוע מאפשר לנו לשנות את זווית ההליכון. ככל שמעלים את זווית השיפוע כך עולה גם הקושי בהליכה או בריצה על ההליכון. שיפוע ההליכון מאפשר לנו להמחיש את הטיפוס על הרים, גבעות ורחובות תלולים. תפקיד הלב הוא לספק כוח לזרימת דם לאורך כלי הדם במחזור הסיסטמי ובמחזור הפולמונרי. לצורך ביצוע תפקידו פועל הלב באופן מחזורי הוא מתכווץ ונרפא כ-70 פעם בדקה. כל התכווצות של חדרי הלב יוצרת לחץ שדוחף את הדם לעורקים בזמן הרפיה מתמלא הלב בדם מחדש. תאי שריר הלב מתכווצים רק בעקבות פוטנציאל פעולה. לב - אחד מהאברים החשובים ביותר בגופנו הוא הלב. הלב הוא משאבה בגודל של אגרוף, מורכב משתי משאבות צמודות - אחת בחלקו הימני ואחת בחלקו השמאלי. בצד הימני של הלב זורם דם, שהוא דל בחמצן (ועשיר בפחמן דו-חמצני) ואילו בצדו השמאלי זורם דם עשיר בחמצן (ודל בפחמן דו-חמצני). פעימות לב - כאשר אנו מתאמצים, קצב פעימות הלב מתגבר, משום שהדם צריך לזרום יותר מהר, מעליה לחדר ומחדר לעורק כך שוב ושוב מסוגל לעלות לנו את קצב פעימות הלב. כאשר אנו לא מבצעים פעילויות גופניות הלב אינו צריך להזרים דם במהירות רבה כל כך, ולכן קצב פעימות הלב יורד. מדידת פעימות לב - כיום מודדים את קצב פעימות הלב בבתי חולים במכשיר משוכלל ומדויק הנקרא מודד דופק. דופק - הוא הכינוי להתכווצות והתרחבות קצבית של עורק באמצעות זרימת דם על ידי הלב. באמצעות הדופק ניתן לבדוק את מספר פעימות הלב בדקה, כלומר את קצב הלב. את הדופק נתן למדוד גם באמצעות הצמדת שתי אצבעות על פרק היד. מחקר שאלת החקר מהי השפעת שיפוע ההליכון על קצב פעימות הלב? השערת המחקר השערת המחקר שלנו היא שככול שמעלים את שיפוע ההליכון לרמה גבוהה יותר כך עולה גם קצב פעימות הלב. ההשערה מבוססת על ההנחה שככול שהשיפוע תלול יותר כך המאמץ לגוף קשה יותר, הגוף נאלץ לספק חמצן בכמות מואצת לשרירים ועל מנת לעשות זאת יש צורך בהעלאת קצב פעימות הלב. משתנה משפיע שיפוע ההליכון משתנה מושפע קצב פעימות הלב כלי מחקר כלי המחקר בו נשתמש הוא ניסוי. נבדוק חמישה תלמידים בגילאי בית ספר יסודי, נבדוק את התלמידים על הפעילות בהליכון ב-3 רמות שונות של ההליכון. נחשב ממוצע אישי לכל תלמיד. הכלים בהם נשתמש הם: הליכון (בבית של נועם), מד דופק, מחברת לרישום תוצאות, טלפון נייד לצילום ותיעוד. חשוב לציין שהניסוי על ההליכון מלווה באבא של נועם כמומחה. נתוני קבוצת הניסוי שמות: גיל קצב פעימות הלב לפני נועם 11 80 רותם 12 60 נדב 12 70 דניאלה 11 67 עדי 9 72 תוצאות המחקר להלן תוצאות המחקר וזאת לאחר שכל נבדק ערך בכל שיפוע 3 מבדקים. תוצאות שלושת המבדקים שוקללו לממוצע. שיפוע שמות 3 6 9 ממוצע נועם 130-1 107-2 115-3 101-1 116-2 112-3 166-1 186-2 157-3 117-3 109-6 169-9 רותם 117-1 149-2 178-3 187-1 196-2 197-3 188-1 180-2 170-3 148-3 190-6 179-9 נדב 131-1 142-2 180-3 187-1 222-2 140-3 149-1 172-2 172-3 151-3 183-6 149-9 דניאלה 124-1 130-2 150-3 138-1 142-2 150-3 187-1 180-2 172-3 134-3 143-6 179-9 עדי 118-1 186-2 176-3 109-1 184-2 150-3 102-1 166-2 179-3 160-3 147-6 149-9 תוצאות הנבדקים סיכום הממצאים 1. אצל כל הנבדקים חל שינוי בקצב פעימות הלב גם כאשר השיפוע היה מתון (רמה 3) 2. כאשר מעלים את שיפוע ההליכון (רמה 6) קצב פעימות לבנו עולה באופן משמעותי. 3. נחקרים שונים מראים תוצאות שונות ביחס לגידול השיפוע (ראו שוני בגרף) מסקנות המחקר לאחר ביצוע הניסוי הגענו למסקנות הבאות: 1. הליכה על הליכון ברמת שיפוע מתון מומלצת כפעילות ספורטיבית התורמת לבריאות האדם 2. העלאת שיפוע ההליכון (רמה 6) תורמת באופן משמעותי להגברת קצב פעימות הלב מכיוון שהגוף נאלץ לספק חמצן בכמות מואצת לשרירים וקצב פעימות הלב עולה. 3. יש צורך לקחת בחשבון את הנתונים האישיים של הנבדקים (גיל, משקל, כושר גופני, אחר...) ובעיקר להתייעץ עם גורם מוסמך ואחראי בטרם נתחיל בפעילות ספורטיבית. המלצות להמשך אורח החיים המודרני מחייב אותנו לבצע פעילות ספורטיבית. אך הפעילות הספורטיבית חייבת להיות מותאמת לנתונים האישיים של כל אדם. אנו ממליצים לבצע עבודות חקר נוספות ובהן להתמקד בהבדלים בין מינים (זכר, נקבה), גילאים שונים (ילדים, מבוגרים) וכושר גופני אישי. כדי לקבל תוצאות מהמנות אנו ממליצים להגדיל את מספר הנבדקים בכל ניסוי. סיכום לאחר בדיקה מעמיקה שערכנו הגענו למסקנה שככל ששיפוע ההליכון עולה חל שינוי בקצב פעילות הלב, אולם השינוי משתנה מנבדק לנבדק. השינוי בקצב פעימות הלב תלוי במספר רב של מרכיבים לדוגמא :מין, גיל, מבנה גוף וכו'. ממסקנה זו אנו למדים שעל מנת ליצור ספורט אפקטיבי, שתורם לניצול אנרגיה יש צורך בהתאמת הספורט באופן פרטני לכל אדם. מתוצאות המחקר למדנו כי לעיתים עלייה בשיפוע עלולה אף לפגוע בפעילות וזאת כתוצאה מעייפות או מכך שהגוף מפסיק להתאמץ. על מנת לבסס את מסקנות מהמחקר אנו ממליצים לערוך בדיקה נוספת בקבוצת ניסוי גדולה יותר. והתייחסות אישית ומסכמת של כל אחד מחברי הקבוצה: נועם זכאי כהן - הייתה לי חוויה מאד מהנה לעבוד עם רותם ונדב, הכרתי אותם יותר לעומק ,עשינו גם חלוקת עבודה מסודרת ביותר. למדתי שככול ששיפוע ההליכון יותר גבוה גם קצב פעימות הלב עולה. רותם זילברמן בן-ציון - הייתה לי חוויה טובה ביותר של שיתוף פעולה. חלוקת העבודה בינינו הייתה טובה, ואשמח לעבוד בהמשך עם ילדי הקבוצה. למדתי שלכל עבודת חקר יכול להיות המשך. נדב נוה - הייתה לי חוויה מהנה ביותר עם חברי לקבוצה. שיתוף הפעולה שלנו היה מצוין ועבדנו בצוות אחד עם השני. ביבילוגרפיה: 1. http://www.old.health.gov.il/pages/default.asp?maincat=35&catid=101&pageid=849 2. http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3963313,00.html 3. http://gilsport.co.il/gp.asp?gpid=39 [1] http://www.old.health.gov.il/pages/default.asp?maincat=35&catid=101&pageid=849

 
....
 
אודות בית הספר
בשעת חרום
מידעון חודשי וימי הולדת
קהילה בעלת ערך
מעורבות חברתית קהילתית  
מועצת התלמידים  
מצויינות 2000  
"שיח עלומים"  
המועצה הציבורית  
חגיגות ואירועים
חיים ברשת (גלישה נבונה)
לוח חופשות ומועדים
מדברים תקשורת
בריאות בעלומים
הנהגת הורים
חידת השבוע
עיתון ביה"ס
עלומים במצב קריאה
מפתחי למידה
זה"ב
ארגז כלים לתלמיד
פינת היועצת
מפתח הלב
עבר הבונה את העתיד
הבוגרים שלנו
חונכות תשע"ז
ספרי לימוד